checkmark Veilig betalen met iDeal checkmark Volledige garantie checkmark Prijzen inclusief BTW checkmark Snelle levertijden

Onze Dornbracht artikelen

Dornbracht

Filosofie

Helder, zuiver, stromend water. Het uitgangspunt van onze onderneming. En het oriëntatiepunt van ons productdesign. Alle armaturen en accessoires die de naam Dornbracht dragen, zijn helder en eenduidig in hun functionele oriëntatie. Ze bezitten pure kwaliteit qua materiaal en afwerking. En hun baanbrekende design wordt voortdurend verder ontwikkeld.
Want alleen wie zich verandert, blijft bestaan. Dat gold altijd al en geldt voor Dornbracht als onderneming en dat geldt evenzeer voor de producten van Dornbracht.
De bedrijfscultuur van Dornbracht wordt gekenmerkt door een open klimaat dat motivatie van de medewerkers, overdracht van verantwoordelijkheid, kwaliteitsbewustzijn, bereidheid tot presteren, liefde voor het product en servicegerichtheid bevordert en beloont.

Design

Als de basis klopt, maakt de idee het fijne verschil. Het design is daarom al vele tientallen jaren kenmerkend voor onze filosofie. Onze producten zijn niet louter decoratie, maar een uitdrukking van individuele badcultuur. In de beste fabriekskwaliteit ontstaan armaturen en accessoires voor elk stijltype – van traditioneel tot vooruitstrevend. Tal van nationale en internationale designprijzen en onderscheidingen bevestigen dat we op de goede weg zijn.

Ambachtelijke kwaliteit

Met onze armaturen getuigen wij ook altijd van liefde voor het detail en fascinatie voor volmaakt handwerk. Uit de ambachtelijke traditie heeft zich een pretentie ontwikkeld die tot op heden is gebleven: functie, vorm en productie op het hoogste niveau als fundamentele basis van elk productontwerp.
Integraal kwaliteitsbewustzijn is kenmerkend voor alle ontwikkelingsniveaus: van de keuze voor een specifieke innovatie tot en met haar ideale voltooiing. Ambachtelijke vaardigheden in combinatie met moderne methoden van proces- en productietechniek alsmede creatieve topprestaties hebben van Dornbracht een begrip gemaakt tot ver buiten de branche. Onze producten worden steeds opnieuw beschouwd als objecten die de volmaakte vormgeving vertegenwoordigen. Maar alleen de originelen bezitten de kwaliteit en de symboolwaarde die de persoonlijke merkbeleving mogelijk maakt.
Wij combineren design met materie: onder de fijnste oppervlakken als chroom, platina en goud, die het uiterlijk veredelen volgens de wensen van de klant, gaat het robuuste materiaal messing schuil. De keuze voor hoogwaardige materialen en de solide ambachtelijkheid vormen de basis en uitdrukking van de duurzaamheid van onze producten en van hun functionaliteit.

De geschiedenis van de firma Dornbracht begint 50 jaar geleden, ’s avonds in een schuurtje. De 57-jarige Aloys F. Dornbracht (1893–1983) en zijn zoon Helmut, destijds nog amper 22 jaar oud, werken overdag in andere bedrijven. De huidige Helmut Dornbracht senior weet zich nog te herinneren: “We moesten eerst geld verdienen, 45 uur per week, om vervolgens ’s avonds na vijf uur voor onze eigen firma te kunnen werken”. De oude Dornbracht reed met de trein via Hagen naar Keulen, met in zijn koffer de zelfgemaakte armaturen, maar de groothandelaren reageerden steevast: “Geen belangstelling”. Aloys F. Dornbracht kwam echter telkens weer terug, en toen zeiden ze, “Nou vooruit, van die oude man nemen we maar eens drie, vier stuks af.” Helmut Dornbracht vertelt dit met zichtbaar genoegen, en hij voegt er aan toe: “En van dat onderdeel werden er jaren later 40.000 per maand gemaakt.” Het betrof een product dat geen concurrenten had: een uittrekbare uitloop, die vooral in grote keukens kon worden gebruikt, direct boven het fornuis. Met de gepatenteerde Dornbracht-uitloop kon de waterstraal gemakkelijk daar worden gericht waar de kookpotten zich bevonden. En in Duitsland werd vanaf de jaren vijftig weer steeds meer gekookt.

Zo groeide het kleine tweemansbedrijf, en na twee jaar durfden ze het aan om volledig zelfstandig te worden. Behalve Helmut Dornbracht werkte nu ook zijn zus mee en de eerste werknemers werden aangenomen. Maar in 1961 was het bijna einde verhaal, toen de productielocaties onder water kwamen te staan als gevolg van overstromingen. Er waren intussen uitbreidingen gerealiseerd rondom de oude schuur, er waren 12 medewerkers in dienst en met de uitloop, met tap- en zwenkkranen alsook met keukenmengkranen werd een omzet van 1,4 miljoen DM behaald. De markt was al lang niet meer beperkt tot de regio Keulen; armaturen van Dornbracht werden tot in het Nabije Oosten afgezet. “We hebben toen echt gedacht”, aldus Helmut Dornbracht, “dat we weer failliet waren. Het water stond twee meter hoog, mijn vader kwam als laatste naar buiten, alles zat onder de modder, en alle kartonnen dozen waren tot pulp geworden”. Op de een of andere manier ging het leven toch verder, alles werd weer schoon gemaakt en opnieuw verpakt, en de bank kwam te hulp met een royale lening. Terwijl senior partner Helmut dit vertelt, ziet hij plotseling zijn zoon Matthias en herinnert zich, “en juist op die dag werd jij gedoopt, ik kon er niet eens bij zijn, omdat er moest worden opgeruimd”. Zoonlief, die met zijn gedachten helemaal bij de overstap naar een nieuw automatiseringssysteem zit, kijkt verbaasd op en zegt lachend: “Je moet maar durven!”.

Dornbracht is en blijft een goed lopend familiebedrijf. Als vanouds maakt de 73-jarige Helmut Dornbracht bijna dagelijks een ronde door de hallen. Maar de operationele leiding van het bedrijf is al een aantal jaren in handen van zijn zoons Andreas en Matthias, de een verantwoordelijk voor marketing, productontwikkeling en verkoop, de ander voor de productietechniek. Deze taakverdeling gaat terug tot de jeugdjaren van het tweetal. Al toen hij nog op school zat las Andreas graag de bedrijfscorrespondentie en ontwikkelde hij artikelnummersystemen, terwijl Matthias op 13-jarige leeftijd zijn eerste fabrieksplattegronden tekende en zijn eerste montagehallen ontwierp. “Het mooie is”, merkt Dornbracht senior op, niet zonder trots over zijn levenswerk en de goede vooruitzichten ervan, “hier kunt u nog steeds met een meneer Dornbracht spreken”.

In 1999 behaalt Dornbracht met 420 medewerkers een omzet van meer dan 130 miljoen DM. De productielocatie rond de oude schuur is dan al lang verlaten, sinds 1972 bevindt het bedrijf zich op de huidige plek, al zijn de productiefaciliteiten gegroeid van 8.000 m2 in de jaren zeventig tot 25.000 m2 vandaag de dag.

Design als marktsegment. Er is veel veranderd, maar toch is er een doorgaande lijn te bespeuren die loopt van de eerste gepatenteerde uittrekbare uitloop tot de huidige internationale marktleider in het segment hoogwaardige designarmaturen en accessoires voor de badkamer. Die uitloop was indertijd al een uniek product op de markt. Dornbracht stelde zich van meet af aan ten doel geen traditionele armaturenfabrikant te worden, maar verliet steeds weer bewust de gebaande paden met de vooropgezette bedoeling om te komen met innovaties op badkamergebied. Als Andreas Dornbracht nu zegt: “Een van onze sterke punten is dat we dingen telkens opnieuw in twijfel trekken, ook bij schijnbare vanzelfsprekendheden”, dan is dit geen modern marketing-inzicht, maar een doorleefd besef dat gedurende de 50-jarige traditie van het bedrijf in praktijk is gebracht. Zo ontwikkelde Dornbracht aan het begin van de zestiger jaren met de STAR-serie voor het eerst luxueuzere armaturen voor exclusief gebruik. De grepen kregen een kleurtje – blauw of barnsteen –, de vormen werden massiever, de contouren eleganter. In 1968 verschijnt de armatuur “2000” met zijn brede en ietwat forse voorkomen, die als een fontein uit de wastafel naar voren komt. De vormgeving is zo helder en modern dat de serie tot op de dag van vandaag wordt verkocht. “Er werd destijds wat schamper over gedaan”, vertelt Helmut Dornbracht. Maar in de jaren erna bleek dit de beslissende stap te zijn geweest die nodig was om klanten überhaupt een gevoel voor goed design in de badkamer bij te brengen. De langlopende consequentie hiervan was de succesvolle uitbreiding naar een compleet nieuw marktsegment.

Op deze manier specialiseert Dornbracht zich vanaf het begin van de jaren zeventig in veeleisende en vooral individuele armaturen. Er worden steeds meer design-series ontwikkeld, die verkrijgbaar zijn met een groot aantal verschillende oppervlakken. Dankzij nieuwe galvaniseer- en lakinstallaties kan nog sneller en flexibeler worden ingespeeld op de wensen van de klanten en op trends in de markt. In de bouwsector verschuift het accent midden jaren zeventig van nieuwbouw naar renovatie. “Dat bracht ook voor ons de nodige veranderingen met zich mee”, legt Andreas Dornbracht uit, “aan het eind van de jaren zeventig maakten designproducten nog slechts 20% van de omzet uit, in 1983 was dit gestegen tot bijna 50% en vanaf 1989 hebben we het standaardassortiment bijna geheel afgebouwd: dat is momenteel nog slechts 2 tot 3% van de totale omzet”.

Een beslissend moment in deze ontwikkeling is vooral de succesvolle samenwerking, vanaf 1985, met de vormgever Dieter Sieger. Zijn eerste eenhendelmengkraan “DOMANI” werd een vaak gekopieerde trendsetter. De lijn werd doorgetrokken met series als “POINT”; de speelse contouren van “OBINA” vormden een welkom contrast; en de “TARA” tenslotte vertegenwoordigt een hoogtepunt in de internationale geschiedenis van de vormgeving. Beetje bij beetje werden ook de bij de armaturen passende accessoires voor de badkamer ontworpen, een marktsegment dat steeds meer aan betekenis wint.

Hand in hand met de duidelijke oriëntatie op hoogwaardig design maakte het bedrijf ook op het vlak van de productietechniek sinds de jaren tachtig ingrijpende veranderingen door. Sommige segmenten werden stilgelegd, processen geautomatiseerd, het aantal artikelen teruggebracht van 12.000 naar 4.000. Matthias Dornbracht herinnert zich met afgrijzen “dat de productie hier vroeger tamelijk chaotisch verliep: men communiceerde door elkaar op luide toon toe te roepen; iedereen liep naar het magazijn om benodigde onderdelen te halen.” Deze methode leidde tot lange levertijden, maar de markt pikte dat niet. “Dus voerden we eerst maar eens stuklijsten, arbeidsroosters en productieplanning in”, vertelt Matthias Dornbracht, “de hele logistiek, de hele productietechnologie werd van de grond af opnieuw opgezet”. Het probleem was dat Dornbracht gespecialiseerd is in kleine tot zeer kleine productiehoeveelheden van de hoogste kwaliteit. Maar juist daarover kan Matthias Dornbracht enthousiast raken, nu is hij in zijn element: “Als we bezoekers rondleiden, zeggen ze vaak dat het waanzin is om zulke kleine partijen van 20 tot 30 stuks te maken – en dan ook nog in zo kort mogelijke tijd. Maar wij hebben tegenwoordig zelfs 200 productieopdrachten per dag met een oplage van 1 stuks. En juist daarin zij we intussen beter dan de concurrentie”.

Een nieuwe cultuur voor de badkamer. Voor een bedrijf speelt niet alleen de kwaliteit van zijn producten en de efficiënte vervaardiging daarvan een rol, maar meer en meer ook het image van het merk. En zoals Dornbracht zich jaren geleden bezighield met baanbrekend design, committeert het bedrijf zich nu aan moderne kunst en cultuur. Sinds 1996 verschijnt elk jaar de publicatie STATEMENTS, nu eens als tijdschrift, dan weer als boek of – zoals de vorige keer – als videocassette. Elke keer wordt diverse kunstenaars gevraagd om het thema cultuur in de badkamer in de breedst mogelijke zin te behandelen. “Ook daarover schamperde men aanvankelijk in de branche”, vertelt Andreas Dornbracht Maar op de lijst van deelnemende kunstenaars vinden we namen als Jürgen Teller, Pierre et Gilles, Inez van Lamsweerde, Lothar Hempel en Douglas Gordon, die allen de afgelopen jaren zijn doorgebroken als internationaal gerenommeerde kunstenaars. Uit de exclusieve en in een beperkte oplage verschijnende publicatie STATEMENTS ontwikkelde zich als vervolgactiviteit de STATEMENTS PROJECTS. Daarbij werden culturele manifestaties als het Duitse paviljoen met Rosemarie Trockel op de Biënnale in Venetië of een grote tentoonstelling van de mediakunstenaar Fabrizio Plessi in het Guggenheim Museum in New York gesponsord. Andreas Dornbracht noemt als ideaal, “het merk op de lange duur te verrijken met meer deskundigheid; het gaat erom een ander soort bekendheid te genereren”. En het moet gezegd worden: in slechts enkele jaren is men erin geslaagd de naam Dornbracht op een positieve manier in de internationale kunstwereld te integreren.

Deze strategie levert ook het nodige op: want de badkamer is veranderd van een functionele ruimte in een ervaringsruimte. Mensen die zich bezighouden met moderne cultuur en kunst willen ook in hun directe omgeving geconfronteerd worden met uitdagende vormgeving. De cultuur begint met de ochtendlijke rituelen in de badkamer, waarbij de interieurvormgeving van de badkamer beslist de zinnelijkheid van kunst kan evenaren. Enthousiast spreekt Andreas Dornbracht over de kunstmanifestaties waarbij het bedrijf betrokken is en over de nieuwste designserie van Michael Graves, terwijl Matthias Dornbracht tegelijkertijd met zijn hand over een armatuur in de showroom strijkt, hem bijkans streelt, voordat hij hem met een tevreden glimlach weer loslaat.

Bron: Dornbracht website.